Banner Portal
The Impact and Importance of the University Library in Teaching Good Research Practices: A Case Study of the “Dissertation Seminars” Course at IG/UNICAMP
Uma lupa mostrando a palavra "ética" em inglês
PDF (Portuguese)
ÁUDIO (Portuguese)
VÍDEO (Portuguese)

Keywords

Teaching practice
Student training
Ethics
Integrity
Education

How to Cite

TEIXEIRA, Mariana Pedroso; SILVA, Wanilson Luiz da. The Impact and Importance of the University Library in Teaching Good Research Practices: A Case Study of the “Dissertation Seminars” Course at IG/UNICAMP. Revista Saberes Universitários, Campinas, SP, v. 4, n. 00, p. e025023, 2025. DOI: 10.20396/saberes.v4i00.20428. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/saberes/article/view/20428. Acesso em: 16 oct. 2025.

Abstract

Introduction: The growing importance of teaching good research practices at universities reflects the challenge of maintaining academic integrity in the face of unethical behaviors such as plagiarism and data fabrication. Objective: To discuss how education on research ethics contributes to building a responsible academic community, based on the experience of the Seminar course at the Institute of Geosciences at UNICAMP, offered since 2021. Methodology: The methodology of this work is based on an experimental research approach with a case study, including the active participation of the Cesar Lattes Central Library, which, alongside the instructor, develops theoretical and practical lessons on topics such as plagiarism, research ethics, correct citation, and the use of textual similarity verification tools, such as Turnitin. The course uses a hybrid format, with both remote and in-person activities, along with continuous student monitoring. Results: The results indicate a significant reduction in the textual similarity rates of submitted papers, demonstrating the effectiveness of the adopted methodology. The collaboration between faculty and libraries, as well as the use of technology, contributed to promoting originality and improving the quality of research. In the first submission, similarity rates ranged from 15% to 56%, dropping to between 1% and 7% throughout the semester. Conclusion: The inclusion of good research practices in the academic curriculum is essential for the development of future researchers committed to scientific integrity, and this methodology can be expanded to other courses at the university.

PDF (Portuguese)
ÁUDIO (Portuguese)
VÍDEO (Portuguese)

References

BIANCHETTI, Lucidio; ZUIN, Antônio Álvaro Soares; FERRAZ, Obdália. Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, pesquisa administrada e plágio nos tempos da cultura digital. Salvador, BA: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2018. 203 p.

BRASIL. Lei nº 9.610/1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 20 fev. 1998. Disponível em: https://encurtador.com.br/vS2in. Acesso em: 19 set. 2024.

COMMITTEE ON PUBLICATION ETHICS - COPE. Disponível em: https://publicationethics.org/. Acesso em: 19 set. 2024.

FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO - FAPESP. Código de boas práticas científicas. 2014. Disponível em: https://encurtador.com.br/gKB5H. Acesso em: 19 set. 2024.

GULKA, Juliana Aparecida; LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira. O papel educativo das bibliotecas universitárias: mapeamento de dificuldades e interesses de discentes da graduação e pós-graduação na realização de trabalhos acadêmicos. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020041, 2020. Disponível em: https://encurtador.com.br/TJAkU. Acesso em: 19 set. 2024.

MAINARDES, Jefferson. Ética, integridade e cultura de integridade: reflexões a partir do contexto brasileiro. Horizontes, v. 41, n. 1, e023031, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1624. Acesso em: 19 set. 2024.

SUZIGAN, Wilson; GARCIA, Renato; Massaro, Tatiana. Boas Práticas em Pesquisa e a prevenção da má conduta acadêmica. Revista Brasileira de Iniciação Científica, v. 20, 2021. Disponível em: https://encurtador.com.br/6IpcD . Acesso em: 19 set. 2024.

TURNITIN. Pesquisa mostra o quanto os alunos da Unicamp entendem sobre plágio. 2021. Disponível em: https://encurtador.com.br/UtYeX . Acesso em: 19 set. 2024.

UNICAMP. Pró-Reitoria de Pós-Graduação. Instruções para elaboração de projetos de pesquisa. 2021. Disponível em: https://prpg.unicamp.br/wp-content/uploads/sites/10/2021/08/ccpg_in_2021_003_20210811.pdf. Acesso em: 19 set. 2024.

UNICAMP. Pró-Reitoria de Pós-Graduação. Deliberação CONSU-A-049/2020, de 06/10/2020. Disponível em: https://www.pg.unicamp.br/norma/23868/0. Acesso em: 19 set. 2024.

UNICAMP. Pró-Reitoria de Pós-Graduação. Pesquisa na universidade. Disponível em: https://prp.unicamp.br/pesquisa-na-universidade/. Acesso em: 19 set. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Mariana Pedroso Teixeira, Wanilson Luiz da Silva