Abstract
The probability that an individual will have access to a given benefit is conditioned by circumstances over which the individual has no control. Several studies have employed logit models to estimate the likelihood of obtaining a particular benefit as a function of these circumstances, subsequently measuring the inequality in the distribution of the expected number of beneficiaries. This is a measure of the inequality of opportunity in accessing the benefit. We show that the inequality measure commonly used in this context corresponds to the maximum discrepancy of a Lorenz curve, and we propose the adoption of a Gini index, a measure of inequality that satisfies the Pigou-Dalton condition. We analyse the opportunities for access to higher education in Brazil from 2004 to 2024, revealing an upward trend in the average probability of access and a downward trend in the inequality of opportunity.
References
Barros, R., Ferreira, F. H. G., Vega, J. R. M., & Chanduvi, J. S. (2009). Measuring inequality of opportunities in Latin America and the Caribbean. International Bank for Reconstruction and Development – World Bank, and Palgrave Macmillan. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/219971468045038979
Carvalho, M. M., & Waltenberg, F. D. (2015). Desigualdade de oportunidades no acesso ao ensino superior no Brasil: uma comparação entre 2003 e 2013. Economia Aplicada, 19(2), 369–396. https://revistas.usp.br/ecoa/article/view/106038/104692
Dill, H. C., & Gonçalves, F. O. (2012). Igualdade de oportunidade no Brasil entre 1999 e 2009: estimação e decomposição através do valor de Shapley. Pesquisa e Planejamento Econômico, 42(2), 185–210. https://ppe.ipea.gov.br/index.php/ppe/article/view/1407
França, M., & Nascimento, F. (2025). A loteria do nascimento: filha do porteiro termina universidade, mas não alcança filho do rico. Editora Jandaíra.
Hoffmann, R. (2010). Como a cor e outros fatores afetam a probabilidade de um jovem ser um estudante universitário no Brasil. Agenda Social, 4(3), 1–19. https://revistaagendasocial.com.br/wp-content/uploads/2022/09/volume4_n3.pdf
Hoffmann, R. (2016). Análise estatística de relações lineares e não lineares. Portal de Livros abertos da USP. https://doi.org/10.11606/9788592105716
Hoffmann, R., Botassio, D. C., & Jesus, J. G. (2019). Distribuição de renda: medidas de desigualdade, pobreza, concentração, segregação e polarização (2a ed.). Editora da Universidade de São Paulo.
Ribeiro, C. A. C. (2011). Desigualdade de oportunidades e resultados educacionais no Brasil. Dados – Revista de Ciências Sociais, 54(1), 41–87. https://doi.org/10.1590/S0011-52582011000100002
Tabosa, F. J. S., Souza, H. G., Moura, N. S. C. P., Ferreira, F. I. G., & Aguiar, P. L. R. (2025). Desigualdade de oportunidade no acesso ao ensino superior nos meios urbano e rural das regiões brasileiras. Revista Econômica do Nordeste, 56(3), 42–61. https://doi.org/10.61673/ren.2025.1661
Vega, J. R. M., Barros, R. P., Chanduvi, J. S., & Giugale, M. (2012). Do our children have a chance? A human opportunity report for Latin America and the Caribbean. (Directions in development: Poverty). International Bank for Reconstruction and Development – World Bank. http://documents.worldbank.org/curated/en/482361468224408372

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Rodolfo Hoffmann
