I miss FE-USP!
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16059Keywords:
Faculty of Education, University of São Paulo, Academic Community, Seminar Pedagogy, Academic writingAbstract
This article focuses on the problem of academic socialisation. It is the direct and personal testimony of the experience that its signatory, coming from the University of Lisbon, has had in the last 20 years as a guest professor and lecturer at the Faculty of Education of the University of São Paulo. It is about expressing a gesture of gratitude towards a generous hospitality and welcome, but also about rehearsing an exercise of memory recovery in which one reflects on the most remote image we have of the university itself, that is, that of a community characterised by sharing and reciprocity in the construction of thought and writing. the article aims at identifying seminar pedagogy as the expression of an adventurous spiral in which the academic “coming-to-be-together” is intrinsically connected to the creation of inventive thinking processes. It seeks to contribute to what is an always-unfinished discussion about pedagogy and scientific creation.
Downloads
References
AGAMBEN, G. A potência do pensamento. Lisboa: Gradiva. 2013.
BLANCHOT, M. A comunidade inconfessável. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2013.
NÓVOA, António; CARVALHO, Luís Miguel; CORREIA, António Carlos; MADEIRA, Ana Isabel Madeira & Ó, Jorge Ramos do. Educational Knowledge and its Circulation: Historical and Comparative Approaches of Portuguese-Speaking Countries. Lisboa: Educa/Prestige, 2013b. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/7409.
Ó, Jorge Ramos do. Pedagogia do seminário universitário: proveniência histórica e tradução contemporânea. Educação e Pesquisa, 47, 1-21, 2021.
Ó, Jorge Ramos do. Fazer a mão: por uma escrita inventiva na universidade. Lisboa: Edições do Saguão, 2019.
Ó, Jorge Ramos do; Aquino, Julio Groppa. Teaching as courage of truth: Pedagogy and Parrehsia. In Miguel A. Pereyra & Barry M. Franklin (Eds.). Systems of reason and the politics of schooling: School reform and sciences of education in the tradition of Thomas S. Popkewitz. New York: Routledge, 2014a. pp. 336-349.
Ó, Jorge Ramos do & Aquino, Julio Groppa (2014b). Em direção a uma nova ética do existir: Foucault e a experiência da escrita. Educação e Filosofia, 28 (55), 199-23. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.
Ó, Jorge Ramos do & Carvalho, Luís. A circulação do Conhecimento Pedagógico e a Invenção da Criança Problema: Estudos Comparados Portugal-Brasil (1880-1960). Lisboa: Educa & Ui&dCE, 2009.
Ó, Jorge Ramos do (2003a). O Governo de Si Mesmo: Modernidade pedagógica e encenações disciplinares do aluno liceal (último quartel do século XIX- meados do século XX). Lisboa: Educa, 2003a.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
