Banner Portal
The experience of Nature and the pedagogical potential in the 1st and 2nd cycles of Basic Education
Nesta edição da Revista Visuais dedicamos uma especial homenagem ao artista plástico e professor  Francisco Laranjo. Nascido em Lamego, ao norte de Portugal, mudou-se  para o Porto  aos 18 anos onde concluiu o Curso Superior de Artes Plásticas da Faculdade de Belas Artes do Porto. Nesta Escola, nos anos 1990, obteve o título de Professor Catedrático e posteriormente o de Professor Emérito. Francisco Laranjo foi também o Diretor da FBAUP, deixando um importante legado para a sua comunidade. Seu trabalho como pintor é reconhecido internacionalmente, tendo exposto na Europa, Ásia e nas Américas. Foi premiado pela Fundação Calouste Gulbenkian e pela Sociedade Nacional de Belas Artes. Francisco Laranjo foi também um grande apoiador de artistas e investigadores de várias nacionalidades que tiveram a oportunidade de conhecer sua enorme sabedoria e distinta sensibilidade humana.
PDF (Portuguese)

Keywords

Recreation and outdoor space
Learning through experience
Child
1st and 2nd cycles of Basic Education
Natural and nature

Métricas

How to Cite

COUTO, Sabina; LOUREIRO, Domingos. The experience of Nature and the pedagogical potential in the 1st and 2nd cycles of Basic Education. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 9, n. 2, p. 148–173, 2023. DOI: 10.20396/visuais.v9i2.17907. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/17907. Acesso em: 11 dec. 2025.

Abstract

The article briefly presents a research project focused on the experience of Nature and
the pedagogical potential in Basic Education, specifically in the first and second cycles.
Here we reflect on children's reduced contact with outdoor natural spaces and their
exploration, a situation that has been increasing sharply in Portugal, with some of the
factors that lead to the successive loss of this contact being mentioned. We seek to
understand, based on international and national studies, the time spent in outdoor
pedagogical activities, in which recreation appears as the main element of the
relationship with the outside world; data on pedagogical activities carried out abroad;
and the type of contacts with Nature. This research also brings together the study of
three pedagogical projects, namely: “Outdoor School Day”, “Invisible Limits: Education
in Nature” and “Escola da Floresta Bloom” which address, in Portugal, bringing
children with the natural space as essential for cognitive, motor and social
development. The aim is to understand the reasons behind the creation of these
projects, what their objectives, programs and results are, evaluating potential uses or
improvements, within the laboratory scope of the research to be developed in the
Doctorate in Artistic Education.

PDF (Portuguese)

References

Bai, H., Elza, D., Kovacs, P., & Romanycia, S. (2015). Re - searching and re - storying the

complex and complicated relationship of biophilia and bibliophilia Re-searching and

Re- storying the Complex and Complicated Relationship of Biophilia and Bibliophilia.

(June 2010). https://doi.org/10.1080/13504621003613053

Bento, G. (2015). Infância e espaços exteriores – perspetivas sociais e educativas na

atualidade. Investigar Em Educação: Revista Da Sociedade Portuguesa de Ciências de

Educação, II a Série (4), 127–140.

Bento, G., & Portugal, G. (2016). Valorizando o espaço exterior e inovando práticas

pedagógicas em educação de infância. Revista Iberoamericana de Educación, 72, 85–

https://doi.org/10.35362/rie72037

Bentsen, P., Mygind, E., & Randrup, T. B. (2009). Towards an understanding of

udeskole: Education outside the classroom in a danish context. Education 3-13, 37(1),

–44. https://doi.org/10.1080/03004270802291780

Bilton, H., Bento, G., & Dias, G. (2017). Brincar ao ar livre: oportunidades de

desenvolvimento e de aprendizagem fora de portas (1a edição; P. Editora, Ed.).

Burriss, K., & Burriss, L. (2011). Outdoor Play and Learning: policy and practice.

International Journal of Education Policy and Leadership, 6(8), 1–12. Retrieved from

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ963739.pdf

Casanova, A. (2019). Escolas de Floresta: o modelo de educação infantil ao ar livre na

Europa e Espanha. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia Da Educación,

, 51–67. https://doi.org/10.17979/srgphe.2018.22.0.5462

Clements, R. (2008). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary

Issues in Early Childhood, 5(1), 68–80. https://doi.org/10.1520/stp17413s

Coelho, A., Vale, V., Bigotte, E., Figueiredo-Ferreira, A., Duque, I., & Pinho, L. (2015).

Oferta educativa outdoor como complemento da Educação Pré-Escolar: Os beneficios

do contacto com a natureza. Revista de Estudios e Investigación En Psicología y

Educación, (10). https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.10.585

Cornell, J. (2005). Vivências com a Natureza: guia de atividades para pais e educadores

(Aquariana/Ground, Ed.).

Dia de aulas ao ar livre. (n.d.-a). Biblioteca ao ar livre. Retrieved November 3, 2020,

from Dia de aulas ao ar livre website:

https://diadeaulasaoarlivre.pt/materiais/biblioteca-ao- ar-livre/

Dia de aulas ao ar livre. (n.d.-b). Em que consiste? O que é o dia de aulas ao ar livre?

Retrieved November 3, 2020, from Dia de aulas ao ar livre website:

https://diadeaulasaoarlivre.pt/sobre/

Dowdell, K., Gray, T., & Malone, K. (2011). Nature and its Influence on Children’s

Outdoor Play. Journal of Outdoor and Environmental Education, 15(2), 24–35.

https://doi.org/10.1007/bf03400925

Duque, I., Migueis, M., Almeida, E. B. de, Coelho, A., Vale, V. do, & Figueiredo, A.

(2020).

Salto à Mata: Educação na natureza no 1.o Ciclo do Ensino Básico. In F. Martins, L.

Mota, & S. Espada (Eds.), A formação de professores e educadores: das políticas às

práticas supervisionadas (pp. 146–160). Coimbra.

Duque, I., Pinho, L., Bigotte, E., Figueiredo, A. F., Miguéis, M., Vale, V., & Coelho, A.

(2015). A floresta como espaço de aprendizagem: Um complemento à oferta

educativa para a infância. In De Facto Editores (Ed.), II Colóquio Internacional de

Ciências Sociais da Educação: o governo das escolas: atores, políticas e práticas (pp.

–233). Retrieved from http://webs.ie.uminho.pt/iicicse/

Figueiredo, A., Duque, I., Migueis, M., Coelho, A., do Vale, V., Bigotte, E., & Pinho, L.

(2017). Projeto Limites Invisíveis: Uma abordagem educativa na natureza. In I Fórum

CIDTFF – Livro de Posters (p. 15). Aveiro: Aveiro, UA Editora – Universidade de.

Finch, K., & Bailie, P. E. (2015). Nature Preschools : Putting Nature at the Heart of

Early Childhood.

Fjørtoft, I. (2001). The Natural Environment as a Playground for Children: The

Impact of Outdoor Play Activities in Pre-Primary School Children. Early Childhood

Education Journal, 29, 111–117. https://doi.org/10.1023/A

Forestry Commission Scotland. (2017). Forest kindergarten: a natural approach to

learning in the early years. Care Strategy Steering Group – Operational Meeting,

(January). Retrieved from

https://www.cdn.ac.uk/wpcontent/uploads/2017/01/Forest- Kindergarten-anatural-

approach-to-learning-in-the-early-years-Forestry-Commission- Scotland.pdf

Gill, T. (2016). Equilibrar os Riscos e as Vantagens da Aprendizagem e da Brincadeira

ao Ar Livre (pp. 1–11). pp. 1–11. Retrieved from https://diadeaulasaoarlivre.pt/wpcontent/

uploads/sites/3/2016/09/160428_PROJECTDIRT_OCD_BOOK7_BALANCIN

G_RI SK_A4.pdf

Harris, F. (2017). Outdoor learning spaces: The case of forest school. Area, 50(2),

–231. https://doi.org/10.1111/area.12360

Kellert, S. R. (2002). Experiencing Nature: Affective, Cognitive, and Evaluative

Development in Children. In P. H. Kahn & S. R. Kellert (Eds.), Children and Nature:

psychological,sociocultural, and evolutionary investigations (pp. 117–152)

Massachusetts: The MIT Press.

Lehtniemi, N. (2016). this is Finland. Vida & Sociedade, Educação. Retrieved January

, 2020, from A verdade sobre as escolas Finlandesas website:

https://finland.fi/pt/vida- amp-sociedade/a-verdade-sobre-as-escolas-finlandesas/

Limites Invisíveis. (n.d.-a). Formação e consultoria. Retrieved November 5, 2020,

from Limites invisíveis: educação na natureza website:

http://limitesinvisiveis.pt/pt/formacao_consultoria/

Limites Invisíveis. (n.d.-b). História. Retrieved November 5, 2020, from Limites

invisíveis: educação na natureza website: http://limitesinvisiveis.pt/pt/historia/

Limites Invisíveis. (n.d.-c). Oferta educativa. Retrieved November 5, 2020, from

Limites invisíveis: educação na natureza website:

http://limitesinvisiveis.pt/pt/oferta- educativa/

Lucas, A. J., & E.Dyment, J. (2010). Where do children choose to play on the school

ground? The influence of green design. International Journal of Primary, Elementary

and Early Years Education. Education 3-13, 38(2), 177–189.

Maynard, T., & Waters, J. (2007). Learning in the outdoor environment: A missed

opportunity? Early Years, 27(3), 255–265.

https://doi.org/10.1080/09575140701594400

Mendonça, R. (2014). Atividades em Áreas Naturais.

Movimento Bloom. (n.d.-a). Manifesto. Retrieved November 6, 2020, from Escola da

floresta Bloom website: http://www.movimentobloom.org.pt/pt/manifesto/

Movimento Bloom. (n.d.-b). Princípios. Retrieved November 7, 2020, from Escola da

floresta Bloom website: http://www.movimentobloom.org.pt/pt/principios/

Movimento Bloom. (n.d.-c). Projecto Academia de Conhecimento Gulbenkian.

Retrieved November 7, 2020, from Escola da floresta Bloom website:

http://www.movimentobloom.org.pt/pt/projecto-academia-de-conhecimentogulbenkian/

Neto, C. (2020). Libertem as Crianças: a urgência de brincar e ser ativo (Contraponto

Editores, Ed.).

Parque Biológico Gaia. (2020). Retrieved from Física na natureza website:

https://parquebiologico.pt/educacao/ciencia-em-familia/educacao-ciencia-emfamilia/

course/fisica-na-natureza

Redes de Escolas do Futuro. (2018). A natureza é a melhor sala de aula. Retrieved

from Futuro. O projeto das mil árvores. website:

https://www.100milarvores.pt/2018/12/a-natureza-e-a-melhor-sala-de-aula.html

Robertson, J. (2016). Manter a Aprendizagem ao Ar Livre Ou como se ensina a sujar

(pp. 1– 13). pp. 1–13. Retrieved from https://diadeaulasaoarlivre.pt/wpcontent/

uploads/sites/3/2016/09/160428_PROJECTDIRT_OCD_BOOK11_A5-2.pdf

Semble. (2019). Playtime matters report: outdoor classroom day. Retrieved from

https://www.playscotland.org/resources/playtime-matters-report-outdoorclassroom-

day-may-2019/

Sharing Nature Worldwide. (n.d.). Retrieved from How Sharing Nature Began

website: https://www.sharingnature.com/our-story.html

Tovey, H. (2007). Playing Outdoors. Poland: Open University Press.

Tremonte, F. (2019). Escola da Floresta: breves notas ou um texto-colagem escrito

por muitas mãos e meios Escola da Floresta. Poiésis, Niterói, 20(33), 76–84.

https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22409/poiesis.2033.75-84

White, R. (2004). Young Children ’ s Relationship with Nature : Its Importance to

Children ’ s Development & the Earth ’ s Future. (Manning).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista Visuais

Downloads

Download data is not yet available.