Banner Portal
Worlds in collapse & contemporary vanities
PDF (Portuguese)

Keywords

Watercolor
Vanitas
Memento mori
Contemporary art

Métricas

How to Cite

ESPERANTE, Marcel Alexandre Limp. Worlds in collapse & contemporary vanities. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 10, n. 2, p. 186–211, 2024. DOI: 10.20396/visuais.v10i2.20142. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/20142. Acesso em: 8 dec. 2025.

Abstract

The text reflects on a series of watercolors – Primavera Negra – created between 2020 and 2022. At the same time, it highlights the connection of this work within the broader context of contemporary artists who address the theme of life's fragility and ephemerality; establishing complex relationships of continuity and rupture with the pictorial genre of Vanitas from the 17th century and Memento Mori from classical antiquity. Part of the reflection on the watercolors draws on Martin Heidegger's contributions, understanding that, in forming relationships, man “builds worlds,” and these fragile worlds carry their share of poetry and tragedy.

PDF (Portuguese)

References

BACHELARD, Gaston. Bachelard: A filosofia do não; O novo espírito científico; a poética do espaço. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

BERGER, Peter Ludwig. O dossel sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Ed. Paulinas, 1985.

BÍBLIA SAGRADA. Nova Tradução na Linguagem de Hoje. São Paulo: Paulinas, 2011.

CANTON, Katia. Natureza morta: Still Life. São Paulo: MAC USP/ SESI, 2004.

CHARBONNEAUX, Anne-Marie et all. Les Vanités dans l´art contemporain. Paris: Flammarrion, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 1998.

HEIDDEGGER, Martin. Os conceitos fundamentais da Metafísica: Mundo – Finitude – Solidão. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

HEIDDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Lisboa: Edições 70, 2005.

HOLBEIN, Hans; VAUZELLES, Jean; CORROZET, Gilles; MELCHIOR, Trechsel; GASPAR, Trechsel, impressores. Les simulachres & historiees faces de la mort, autant elegamme[n]t pourtraictes, que artificiellement imaginées. França, Lyon: Soubz l'escu de Coloigne, 1538. Disponível em < https://archive.org/details/lessimulachreshi1538holb/page/n3/mode/2up >. Acesso em: 14 de nov. 2024.

LIU, Cixin. O problema dos três corpos. Rio de Janeiro: Suma, 2016.

MARK, Joshua J. Consequências da Peste Negra na Europa. Trad. Jose Monteiro Queiroz-Neto. World History Encyclopedia., 2020. Disponível em: < https://www.worldhistory.org/trans/pt/2-1543/consequencias-da-peste-negra-na-europa/ > Acesso em: 10 de nov. 2024.

MILLER, Henry. Primavera negra. São Paulo: Ibrasa, 1966.

PESSOA, Fernando. Mensagem: À memória do Presidente – Rei Sidônio Pais. Quinto império. Cancioneiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.

QUIN, Élisabeth. Le livre des vanités. Paris: Regard, 2008.

RAVENAL, John B. Vanitas: meditations on life and death in contemporary art. Virginia: Virginia Museum of Fine Arts, 2000. Disponível em: < https://archive.org/details/vanitasmeditatio0000rave/mode/2up > Acesso em: 10 de nov. 2024.

WITECK, Ana Paula Gomes. “A vanitas em obras de arte contemporânea: um estudo iconográfico”. In Dissertação de mestrado (programa de pós-graduação em artes visuais, arte e cultura). 2012, 125 fls. Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), RS.

WITECK, Ana Paula Gomes. “Vanitas comtemporânea: um possível novo apelo ao tema”. In Anais do V Seminário Nacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual Goiânia, GO. UFG, 2012. FAV. Disponível em: < https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/778/o/2012-19_Vanitas_contemporanea.pdf > Acesso em: 10 de nov. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista Visuais

Downloads

Download data is not yet available.