Abstract
A critical reading is presented on "New World," the painting exhibition by Ilídio Salteiro at the SNBA Salon in Lisbon, Portugal, in early 2024. The proposal is connected to some poetic (the swamp, the house, the bridge, the island, the wall) and plastic regularities (oil painting, layers of paint, organization in diptychs or series). Some locations of the excursional topography of his iconography are explored, selecting examples such as the Bridge, the Tower, the Wall, the House, the Paradise, and the Book, while seeking to emphasize certain topics of plastic exploration. The conclusion reveals an ethical and plastic propositional attitude that articulates his entire visual expression, solidly linking the most disparate references.
References
ANTUNES, António Lobo & Silva, João Céu e. Uma longa viagem com António Lobo Antunes. Lisboa: Contraponto, 2024, ISBN: 978-989-666-481-7.
CARTAXO, Zalinda (2020) “A Pintura como Pensamento”. In: FERREIRA, António Quadros. Pintura como Pensamento. Torres Vedras: Câmara Municipal, p. 50-57, 2021.
CATTANI, Icleia. "João Paulo Queiroz: Na Paisagem". In: Na paisagem, de João Paulo Queiroz. Catálogo da exposição, Pinacoteca do Instituto das Artes, Porto Alegre, Brasil, 2017.
CHARRÉU, Leonardo. "Outros modos, outras narrativas da paisagem figurada nas micropinturas contemporâneas de João Paulo Queiroz". In: Revista Gama, Vol. 7, N. 14. Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, 2019.
CIRILLO, José. “Inquietude Domada: entre o céu e a terra”. In: Es Hoje, 2024. URL: https://eshoje.com.br/colunistas/jose-cirillo/2024/11/inquietude-domada-entre-o-ceu-e-a-terra/
FERREIRA, António Quadros. A Pintura é uma Lição: Sciencia Potentia Est. Porto: i2ads Instituto de Investigação em Artes, Design e Sociedade, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto & Edições Afrontamento, 2022, ISBN 978-989-9049-28-4.
MARQUES, Inês Andrade. “Quando o artista ‘se apropria do Espaço como coisa sua’”. In: Revista Gama, Estudos Artísticos, 2016, ISSN 2182-8539, e-ISSN 2182-8725, 4 (7): 121-128. URL: http://hdl.handle.net/10451/34089.
PRIETO, Margarida. “À espera”. In: Revista: Estúdio, Artistas sobre outras Obras, 2013, ISSN 1647-6158, e-ISSN 1647-7316. Vol. 4 (8): 335-343. URL http://www.scielo.mec.pt/pdf/est/v4n8/v4n8a45.pdf .
RIZZOLI, Marcos. "Editorial Éter: Entre a pesquisa de linguagem e o Sistema da Arte." In: Mello, Paulo, 2018. O dogmático mercado de arte: Uma crítica contemporânea em desenvolvimento. São Paulo: CIANTEC, 2018. https://www.academia.edu/43579430/O_DOGM%C3%81TICO_MERCADO_DE_ARTE_Uma_cr%C3%ADtica_contempor%C3%A2nea_em_desenvolvimento.
SANTOS, Luísa. “João Paulo Queiroz: Desenhos, 2005-2016. Acalmar a natureza inquieta do lugar”. In: Revista Estúdio, artistas sobre outras obras, 2017, ISSN 1647-6158 e-ISSN 1647-7316. 8, (17), janeiro-março. 28-41. URL: http://www.scielo.mec.pt/pdf/est/v8n17/v8n17a03.pdf .
VIEIRA, Joaquim Pinto. Riscotudo: João Paulo Queiroz 26.02.2019, 2019. Em linha: URL: https://riscotudo.wordpress.com/2019/02/10/joao-paulo-queiroz-26-02-2018/
VILLA, Danillo & OLIVEIRA, Ronaldo Alexandre de. “A experiência que a vista alcança: desdobrando paisagens sob a perspectiva de seis artistas contemporâneos”. In: Revista Croma, Estudos Artísticos, 2019, ISSN 2182-8547, e-ISSN 2182-8717. 7(13), 116-128. URL: https://croma.belasartes.ulisboa.pt/C_v7_iss13.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Revista Visuais
