Banner Portal
The affective tonalities of photography: affinities and (de)tunings between light and sound in the technical image
PDF (Portuguese)

Keywords

Digital photography
Technical image
Affections
Audiovisual
Light and sound

How to Cite

SILVA, Wagner Souza e. The affective tonalities of photography: affinities and (de)tunings between light and sound in the technical image. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 31–44, 2025. DOI: 10.20396/visuais.v11i1.20651. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/20651. Acesso em: 16 oct. 2025.

Abstract

This essay investigates the structural affinities between light and sound to reflect on the ontology of the technical image, based on its approximation to music as suggested by Vilém Flusser. Drawing on the wave-like nature and tonal modulations of both phenomena, it proposes an understanding of photography as a performative and vibrational image, aiming to discuss its affective potential, which becomes more intense in the environment of screens and digital technologies.

PDF (Portuguese)

References

ADAMS, Ansel. The Negative. Boston: New York Graphic Society, 1981.

ANSEL Adams – Photographer. Dir. David Myers. São Francisco (EUA), 1957. P&B, 21 min. On-line. Disponível em < https://www.youtube.com/watch?v=efHKUxrgC0U>. Acesso em 10 mai. 2025.

CIA de foto apresenta sua primeira mostra individual na Galeria Vermelho. Catraca livre. Disponível em https://catracalivre.com.br/rede/entretanto-na-galeria-vermelho/. Acesso em 1 junho 2025.

FLUSSER, Vilém. Como tapear tapados. In: BRANCO, Marta Castello (org.). Na música: Vilém Flusser. São Paulo: Annablume, 2018.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec, 1985.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de Física: Oscilações e Ondas. Vol. 1. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

MARK, Mary Ellen. Art News - Ansel Adams Last Interview. Disponível em: https://www. maryellenmark.com/bibliography/magazines/article/art-news/ansel-adams-last-interview/A. Acesso em: 24 maio 2025.

MATTHESON, Johann. Sobre a qualidade das tonalidades e seu efeito na expressão dos afetos. Trad. Lúcia Becker Carpena. Revista Música, v. 13, n.1, pp. 219-241, ago de 2012.

PEDROSA, Israel. O universo da cor. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2008.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e como representação: volume I. Tradução de Jair Barboza. São Paulo: UNESP, 2005.

STAINER, Daniel. Hearing the Light” – The Deep Connection between Photography and Music. Disponível em: https://danielstainer.wordpress.com/2014/06/11/hearing-the-light-the-deep-connection- between-photography-and-music/ . Acesso em: 24 maio 2025.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Revista Visuais