Abstract
Martin Heidegger and Fernando Lanhas. The Black Forest and the Penedo da Serra de Valongo. Based on Heidegger's phenomenological thinking related to poetic making and the concept of dwelling, which in turn presupposes a glimpse of the essence of being in contact with the world through poetic making, this essay focuses on the work of the portuguese artist Fernando Lanhas, who establishes his research in an essential dialogue between his body and the natural materials of the world, that which surrounds him. Common to both of them is the need to understand themselves in an essential sense through poetry, but also the fact that they have sought out places in nature to do so.
References
Chaves, Joaquim Matos. (1992). Fernando Lanhas: Pintura — Desenho. In. Porto: Edições Galria Quadrado Azul.
Chillida, Eduardo. (2009). Eduardo Chillida. Writings. Dusseldorf: Richter Verlag, Dusseldorf.
Clément, Élisabeth, Demonque, Chantal, Hansen-Love, Laurence, & Kahn, Pierre. (Eds.). (1999) Dicionário Prático de Filosofia. Lisboa: TERRAMAR.
Deleuze, Gilles. (2011). Francia Bacon — Lógica da sensação (José Miranda Justo, Trad.). Lisboa: Orfeu Negro.
Deleuze, Gilles, & Guattari, Félix. (1992). O que é a filosofia? (Margarida Barahona & António Guerreiro, Trad.). Lisboa: Presença.
Gil, José. (2001). Movimento Total — O corpo e a Dança (Miguel Serras Pereira, Trad.). Lisboa: Rológio D’Água Editores.
Guedes, Fernando, Almeida, Bernardo Pinto de, & Pinharanda, João Lima. (1994). LANHAS. Porto: Ediçoes Galeria Quadrado Azul.
Heidegger, Martin. (1977). A Origem da Obra de Arte (Maria da Conceição Costa, Trad.). Lisboa: Edições 70.
Heidegger, Martin. (2002). Ensaios e Conferências (Emanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel, & Marcia Sá Cavalcante Schuback, Trad.). Petrópolis: Editora Vozes.
Heidegger, Martin. (2018). A Essência do Fundamento (Artur Mourão, Trad.). Lisboa: Edições 70, LDA.
Lanhas, Fernando. (1998). Trilobites: Quadro Sinóptico (Ribeirinho Soares Ed.). Porto: Faculdade de Ciências; Fundação Ciências e Desenvolvimento.
Lanhas, Fernando. (1999). Ser: Síntese Histórica (Ribeirinho Soares Ed.). Porto: Faculdade de Ciências do Porto; Fundação Ciências e Desenvolvimento.
Lanhas, Fernando. (2005). O mundo do Universo. Porto: Museu de Arte Contempoânea de Serralves.
Merleau-Ponty, Maurice. (1999). Fenomenologia da Percepção (Silvana Cobucci Leite, Trad.). São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda.
Merleau-Ponty, Maurice. (2000). O Olho e o Espírito (Luís Manuel Bernardo, Trad.): Vega.
Merleau-Ponty, Maurice. (2002). Palestras (Artur Mourão, Trad.). Lisboa: Edições 70.
Deleuze, Gilles, & Parnet, Claire. (2004). Diálogos (José Gabriel Cunha, Trad.). Lisboa: Relógio D’Água.
Resweber, Jean-Paul. (1979). O Pensamento de Martin Heidegger (João Agostinho A. Santos, Trad.). Coimbra: Livraria Almedina.
Serra, Filomena. (2007). A Experimentação Abstracta de Fernando Lanhas: Editorial Caminho.
Sharr, Adam. (2008). La Cabana de Heidegger — Un espacio para pensar: Editorial Gustavo Gili.
Campos, Jorge (Argumento). (2002). Lanhas, o Mais Desirmanado. In Isabel Soares Paulo Tavares (Produção): Rádio Televisão Portuguesa.
Guedes, Fernando (Argumento). (1988). Fernando Lanhas — Os Sete Rostos. In: Secretaria de Estado da Cultura e Radiotelevisão Portugesa.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Revista Visuais
