Banner Portal
Barthes between mourning and Týche: photography, the real, and the insistent image
PDF (Portuguese)

Keywords

Roland Barthes
Photography
Mourning
Tyché
Insistent image

How to Cite

GATTI, Fábio. Barthes between mourning and Týche: photography, the real, and the insistent image. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 56–80, 2025. DOI: 10.20396/visuais.v11i1.20653. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/20653. Acesso em: 16 oct. 2025.

Abstract

Roland Barthes is the author of one of the most influential and widely circulated books on photography, Camera Lucida: Reflections on Photography, published posthumously in 1980. Since its release, this book has continued to generate diverse debates between those who regard Barthes as a fertile ground for critical inquiry and those who seek to challenge his theoretical propositions. While the most extensively discussed concept in the book is the establishment of a photographic noeme, the that-has-been, my interest lies in examining two other elements that permeate Barthes’s writing: mourning and Tyché. The experience of mourning, catalyzed by the death of his mother, serves as a key to understanding the author's meditations on photography and its relation to the real, framed through the lens of Tyché, driven by the desire to encounter his mother once more within the photographic image. This insistent image – which we, as readers, are never granted access to – remained physically present to Barthes, within sight and reach on his writing desk, and it underpins his project of rehabilitating the maternal figure: a poignant effort to keep her alive for himself.

PDF (Portuguese)

References

BARTHES, R. A câmara Clara. Nota sobre a fotografia. Trad.:Julio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, R. A mensagem fotográfica. In: _____ . O óbvio e o obtuso. Trad.: Isabel Pascoal. Edições 70: Lisboa, 2015. pp.11-26.

BARTHES, R. A vida como obra. In: _____ . A preparação do Romance II – A obra como Vontade. Trad.: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARTHES, R. Escrever, verbo intransitivo?. In: _____ . O rumor da língua. 3ª ed. Trad.: Andréa Stahel M. da Silva. WMF Martins Fontes: São Paulo, 2012. pp.13-25.

BARTHES, R. Diário de Luto. Trad.: Miguel Serras Pereira. Edições 70: Lisboa, 2009.

BAVCAR, E. O contra-olhar. Texto para o projeto “A Expressão Fotográfica e Os Cegos”. Paris/Londrina: 2003a, mimeo.

BAVCAR, E. Um outro olhar. In: TESSLER, Elida e BANDEIRA, João (Orgs.). Evgen Bavcar: memória do Brasil. Trad.: Edson de Sousa e Elida Tessler. Cosac e Naify: São Paulo, 2003b. pp.135-142.

BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral. Trad.: Maria da Glória Novak e Luiza Neri. Ed. Nacional, Ed. da Universidade de São Paulo: São Paulo, 1976.

DUDOGNON, A. O imaginário ou a nadificação do mundo por Jean-Paul Sarte. Trad.: Jacqueline Siano. eRevista Performatus, Inhumas, ano 2, n. 8, jan. 2014. ISSN: 2316-8102. Disponível em: https://performatus.com.br/traducoes/jean-paul-sartre/.

FALGUIÈRE, M. et FONTANARI, R. Roland Barthes/Daniel Boudinet. Une esthétique partagée. Focales [En ligne], 4, 2020, 01 juin 2020, consulté le 12 mai 2022. Disponível em: http://journals.openedition.org/focales/810; DOI : https://doi.org/10.4000/focales.810.

FONTCUBERTA, J. Introdución. In: FONTCUBERTA, Joan. Ça a été? Contra Barthes. Joaquím Gallego Ed y Ajuntament de Barcelona: Institut de Cultura, La Virreina Centre de la Imatge: Barcelona, 2022. https://ajuntament.barcelona.cat/lavirreina/en/publications/ca-ete-contra-barthes/568

FONTCUBERTA, J. Vidência e evidência. In: _____. O beijo de Judas. Fotografia e Verdade. Trad.: Maria Alzira Brum Lemos. Gustavo Gili: Barcelona, 2010.

FREUD, S. Luto e melancolia. In: Introdução ao narcisismo: ensaios de metapsicologia e outros textos (1914-1916). Trad.: Paulo César de Souza. Companhia das Letras: São Paulo, 2010. pp.171-194.

FREUD, S. O Infamiliar. Trad.: Ernani Chaves e Pedro Heliodoro Tavares. Autêntica: Belo Horizonte, 2019.

LACAN, J. Hamlet por Lacan. Campinas: Escuta/Liubliú, 1986.

LACAN, J. O seminário. Livro 11. Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Jorge Zahar Ed.: Rio de janeiro, 1985.

LEBRAVE, J-L. Point sur la genèse de La Chambre claire. In: Genesis (Manuscrits-Recherche-Invention), n. 19, 2002. Roland Barthes. pp. 79-107. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/item_1167-5101_2002_num_19_1_1232.

PINO, C. A. De um corpo para outro: Roland Barthes e a bio-grafemática. Criação & Crítica, n. 17, p. 15-29, dez. 2016. Disponível em: http://revistas.usp.br/criacaoecritica. Acesso em: 05 maio 2023.

POIVERT, M. «La photographie est-elle une «image»?, Études photographiques, n.34, Printemps 2016, 03 juin 2016. Acesso 14 nov. 16. http://journals.openedition.org/etudesphotographiques/3594.

TISSERON, S. Sonho, memória alucinação. Elogio da realidade contaminada. In: Itaú Cultural, A invenção de um mundo: coleção da Maison Européenne de la Photographie (catálogo da exposição). São Paulo, 2009. pp.136-140.

WATTS, A. W. O caminho Zen. Trad.: Rafael Blanco. UICLAP Ed.: São Paulo, 2021. Disponível em: https://shakespearebrasileiro.org/wp-content/uploads/2021/09/o-caminho-zen-livro-20215.pdf.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Revista Visuais