Abstract
This article presents some aspects of the photographic portraits taken by Alair Gomes (1921–1992) during his travels in Europe in the 1960s and 1980s. Inspired by the classical tradition of portraiture, the photographer captures young men in public spaces, creating images that intertwine art, desire, and everyday life. As a sensitive flâneur, Alair Gomes reveals an erotic gaze toward the male body. The frontal compositions and gestures of the models suggest collaboration and a certain complicity, making portraiture a space of intimacy, fabulation, and the aesthetic elaboration of affection.
References
ANDRADE, Mário de. O turista aprendiz: viagens pelo Amazonas até o Peru, pelo Madeira até a Bolívia e por Marajó até dizer chega - 1927. São Paulo: Tinta-da-China Brasil, 2024.
DYER, Geoff. O instante contínuo: uma história particular da fotografia. Tradução de Donaldson M. Garschagen. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2008.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução de Marina Appenzeller. 14. ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.
GOMES, Alair. A New Sentimental Journey [Uma nova jornada sentimental], 1983-1991 (texto inédito), sem paginação. Acervo: Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro.
_____. A new sentimental journey. Coautoria de Miguel Rio Branco. São Paulo, SP: CosacNaify, 2009.
_____. Joaquim Paiva entrevista Alair Gomes, 1983. [Entrevista concedida a] Joaquim Paiva. Zum. n. 06, 22 ago. 2014. Disponível em: https://revistazum.com.br/revista-zum_6/alair-gomes-joaquim-paiva/
GOMES, Aline Ferreira. A fotografia de Alair Gomes, 2017. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP.. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1631264.
KOSSOY, Boris. O encanto de Narciso: reflexões sobre a fotografia. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2020.
LEMAGNY, Jean-Claude. L'ombre et le temps: essais sur la photographie comme art. Paris: Nathan, 1992.
LUIS CARLOS. O retrato. A Cigarra, 20 mai. 1916, Ano III, n. 42, p. 11. Disponível em: http://bibdig.biblioteca.unesp.br/handle/10/5552
SANTOS, Alexandre. A fotografia como escrita pessoal: Alair Gomes e a melancolia do corpo outro. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2018.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2004.
VALÉRY, Paul. Introdução ao método de Leonardo da Vinci (1894): Introduction à la méthode de Léonard de Vinci. Ed. bilingue São Paulo, SP: Editora 34, c.1998.
WHITMAN, Walt. Leaves of grass: Folhas de relva. Tradução de Rodrigo Garcia Lopes. São Paulo, SP: Iluminuras, 2005.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Revista Visuais