Banner Portal
“Se oriente, rapaz ...”: mysticism, duality and anomie in the song “Oriente” (Gilberto Gil, LP Expresso 2222, 1972)
PDF (Portuguese)

Keywords

Gilberto Gil
Express LP 2222
Eastern song
Mysticism and duality
Anomie and military dictatorship

How to Cite

DINIZ, Sheyla Castro. “Se oriente, rapaz ...”: mysticism, duality and anomie in the song “Oriente” (Gilberto Gil, LP Expresso 2222, 1972). Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 3, n. 2, p. 119–145, 2016. DOI: 10.20396/muspop.v3i2.13009. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13009. Acesso em: 31 oct. 2025.

Abstract

The long-playing Expresso 2222 (Phonogram/Philips, 1972), released by Gilberto Gil after returning from exile in London, displays a graphic design whose form and content establish a close dialogue with the song “Oriente”, the last track on the disc. From an appreciation of the long-playing, I identify, in the song, not only aspects related to the mystical attitude of the composer, but also historical and socio-cultural issues that characterized the early 1970’s in Brazil. The lyrics of “Oriente”, self-referential, capture the countercultural
climate experienced by Gilberto Gil in Europe, while also insinuate the exhaustion of that experience. The verses, the rhythm, the harmony and the melody reinforce the duality present in the title of the song. The opposites, although complementary, not culminate in a synthesis. Unstable, “Oriente” focuses on the “subject” and incorporates, in its own musical and poetic structure, certain state of anomie leveraged by the military dictatorship.

PDF (Portuguese)

References

ALMEIDA FILHO, Hamilton. O sonho acabou, Gil está sabendo de tudo (Entrevista de Gilberto Gil). O Bondinho, número especial, São Paulo, n. 34, p. 16-33, 03 a 16 fev. 1972.

ARANTES, Paulo. Sentimento dos contrários. In: ______. Sentimento da dialética na experiência intelectual brasileira: dialética e dualismo segundo Antonio Candido e Roberto Schwarz. São Paulo: Paz e Terra, p. 9-45, 1992.

BENJAMIN, Walter. Doutrina das semelhanças. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. Obras escolhidas, v. 1. São Paulo: Brasiliense, p. 108-113, 1987.

__________. Escritos sobre mito e linguagem (1915-1921). (Org., apresentação e notas de Jeanne-Marie Gagnebin). São Paulo: Duas Cidades/Ed. 34, 2011.

CONTIER, Arnaldo Daraya. Edu Lobo e Carlos Lyra: o nacional e o popular na canção de protesto (os anos 60). Revista Brasileira de História, São Paulo, vol. 18, n.º 35, p. 13-52, 1998.

COSTA, Caio Túlio. Cale-se: a saga de Vannucchi Leme; a USP como aldeia gaulesa; o show proibido de Gilberto Gil. São Paulo: A Girafa, 2003.

DIAS, Márcia Tosta. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo, 2000.

DINIZ, Sheyla Castro. Desbundados e marginais: a MPB “pós-tropicalista” no contexto dos anos de chumbo. Anais eletrônicos do XII Congresso da Brazilian Studies Association, BRASA, Londres, p. 1-15, 20 a 23 ago. 2014. Disponível em: http://www.brasa.org/wordpress/Documents/BRASA_XII/Proceedings/Sheyla%20Castro%20Diniz%20-%20Desbundados%20e%20Marginais.pdf. Acesso: 07 jun. 2015.

FONTELES, Bené. Giluminoso: a po.ética do Ser. Brasília: Ed. UnB/ São Paulo: SESC, 1999.

GARCIA, Walter. Notas sobre “Cálice” (2010, 1973, 1978, 2011). Música Popular em Revista, Campinas, ano 2, v. 2, p. 110-150, jan.-jun. 2014.

GILBERTO GIL. LP Gilberto Gil. Polygram/Philips, 1971 (Gravado em Londres).

__________. Compacto duplo. Philips, 1972 (Veiculado exclusivamente junto ao n.º 34 da revista Bondinho. Lado A: “O sonho acabou” e “Oriente”; Lado B: “Felicidade vem depois” e “Expresso 2222”).

__________. Compacto simples. Philips, 1972 (“Chiclete com banana” e “Cada macaco no seu galho/Chô Chuá”).

__________. LP Expresso 2222. Phonogram/Philips, 1972.

__________. Show Ao vivo na Escola Politécnica da USP. S./grav. 1973. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dIwKGsjRqGQ. Acesso: 12 jun. 2015.

__________. CD Expresso 2222. Universal Music, 1998. JOHN LENNON. LP John Lennon/Plastic Ono Band. EMI, 1971. THE BEATLES. LP Rubber Soul. Parlophone, 1965.

__________. LP Stg. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Parlophone, 1967.

GOMES, Marcelo. Anos 70: trajetórias. Documentário, 28 min. Panorama Histórico Brasileiro, Tomo III, 2001.

HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde (1960/70). 5. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.

JOST, Miguel; COHN, Sergio (Orgs.). Bondinho: entrevistas. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 2. ed., vol. 9/1. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.

KUCINSKI, Bernardo. Jornalistas e revolucionários: nos tempos da imprensa alternativa. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2001.

MACIEL, Luiz Carlos. O Tao da contracultura. In: ALMEIDA, Maria Isabel M.; NAVES, Santuza Cambraia (Orgs.). “Por que não?”: rupturas e continuidades da contracultura. Rio de Janeiro: 7Letras, p. 64-75, 2007.

MARQUES, Carlos. A despedida de Gilberto Gil. Rolling Stone, Rio de Janeiro, n. 17, p. 14-15, 22 ago. 1972.

MARTINS FILHO, João Roberto. Movimento estudantil e ditadura militar. Campinas: Papirus, 1987.

MAUTNER, Jorge. A macrobiótica. Yin e Yang. O Princípio Único. O Emanente. O clic no lado esquerdo da cabeça. Gil conta a história da mudança de seu sistema nervoso (Entrevista de Gilberto Gil). Rolling Stone, Rio de Janeiro, n. 4, p. 27-29, 21 mar. 1972.

MENESES, Adélia Bezerra de. Desenho mágico: poesia e política em Chico Buarque. 3. ed. São Paulo: Ateliê, 2002.

MORAES NETO, Geneton. Canções do exílio: a labareda que lambeu tudo. Documentário, 150 min. Rio de Janeiro, Canal Brasil, 2011.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

NAPOLITANO, Marcos. “Seguindo a canção”: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Annablume/FAPESP, 2001.

NAVES, Santuza Cambraia. O Brasil em uníssono: e leituras sobre música popular e modernismo. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio/Casa da Palavra, 2013.

O BONDINHO, número especial, São Paulo, n. 34, 03 a 16 fev. 1972

OLIVEIRA, Francisco. Crítica à razão dualista / O ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2003.

PERRONE, Charles. Letras e letras na Música Popular Brasileira. Rio de Janeiro: Elo, 1988.

PESQUISA mensal sobre gravações para execução nas paradas de sucesso das emissoras de rádio e televisão. IBOPE, Rio de Janeiro, ago. 1972.

PRETO, Marcus. Trilho sem fim: inovador nos temas, na composição rítmica e no design, disco Expresso 2222 ganha reedição. Folha de S. Paulo, Ilustrada, São Paulo, p. E1, 27 ago. 2012.

RENÓ, Carlos (Org.). Gilberto Gil: todas as letras – incluindo letras comentadas pelo compositor. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

RIDENTI, Marcelo. Brasilidade revolucionária: um século de cultura e política. São Paulo: Ed. UNESP, 2010.

RISÉRIO, Antonio. Duas ou três coisas sobre a contracultura no Brasil. In: ______. Anos 70: trajetórias. São Paulo: Iluminuras/Itaú Cultural, p. 25-30, 2005.

RODRIGUES, Jorge Luís Caê. Anos fatais: design, música e tropicalismo. Rio de Janeiro: 2AB / Teresópolis: Novas Ideias, 2007.

SCHWARZ, Roberto. Cultura e política. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

SOUZA, Tárik de. Gilberto Gil, no Recife: não era muito, mas exatamente aquilo – O aprendizado de Gilberto Gil. Veja e Leia, São Paulo, n. 183, p. 62-65, 08 mar. 1972.

TELES, José. Expresso 2222 completa 40 anos. Jornal do Commercio, Caderno C, Recife, p. 1, 30 jun. 2012.

TINÉ, Paulo José de Siqueira. Procedimentos modais na música brasileira: do campo étnico do nordeste ao popular da década de 1960. São Paulo, 2008. 196f. Tese (Doutorado em Música). ECA, USP, São Paulo, 2008.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo. Companhia das Letras, 2002. WISNIK, José Miguel. O dom da ilusão. In: RENÓ, Carlos (Org.). Gilberto Gil: todas as letras – incluindo letras comentadas pelo compositor. São Paulo: Companhia das Letras, p. 17-9, 1996.

VESPUCCI, Ricardo. Silêncio! Gravando! Até 73, tchau! (Reportagem dedicada aos bastidores das gravações do LP Expresso 2222). O Bondinho, São Paulo, n. 41, p. 19-30, 11 a 25 mai. 1972.

VESPUCCI, Ricardo; MOHERDAUI, Wilson. Inventando um verbo novo, transbundar (Entrevista de Caetano Veloso). O Bondinho, número especial, São Paulo, n. 34, p. 10-11, 03 a 16 fev. 1972.

__________. O som e o sentido: uma outra história das músicas. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.