The School of Application of the USP Faculty of Education
reminiscences of a director (1998 -2001)
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.15957Keywords:
Memory, Application school, Democratic managementAbstract
One of the objectives of this text is to record aspects of the restructuring process of the School of Application of the Faculty of Education of the University of São Paulo (EAFEUSP) in the period 1998 to 2001, questioning dimensions of the school universe and the specificities that characterize an "application school". Inscribed in a biographical research perspective in education, the analysis proposed is in dialogue with some of the critical moments in the history of the school and is anchored in the experience of the author as director of the EAFEUSP in that period. The topics covered include aspects of the school's internal organisation and functioning, as well as aspects of its relations with its territorial and academic environment, reflecting on its role in educational research and teacher training.
Downloads
References
AZANHA, José Mario P. Ensino de 2° grau na Escola de Aplicação da FEUSP. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, n. 9, p. 5-21, 1983.
AZANHA, José Mario P. O significado de uma Escola de Aplicação para a FEUSP. Site Faculdade de Educação da USP. São Paulo, 1984. Disponível em http://www3.fe.usp.br/secoes/inst/novo/acervo_jmpa/PDF_SWF/122.pdf. Acesso em: 09 set. 2021.
AZANHA, José Mario P. A proposito de um debate sobre a Escola de Aplicação da FEUSP. Educação, alguns escritos. Rio de Janeiro: Companhia Editora Nacional, 1987. p. 165-170.
AZANHA, José Mario P. Uma reflexão sobre a formação do professor da escola básica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 369-378, maio/ago. 2004.
DANTAS, Heloysa; PRADO, Elisabeth Camargo. Alfabetização: responsabilidade do professor ou da escola ? In: AZEVEDO; Maria Amélia; MARQUES, Maria Lúcia (org.) Alfabetização hoje. São Paulo: Cortez, 1994.
DELORY-MOBERGER, Christine. De la recherche biographique em éducation. Fondements, méthodes, pratiques. Paris: Téraèdre, 2014.
DESGAGNE, Serge. Le concept de recherche collaborative: l’idée d’un rapprochement entre chercheurs universitaires et praticiens enseignants. Revue des sciences de l'éducation, Montréal, vol. XXIII, n. 2, p. 371-393, 1997.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015. 130p.
GALVAO, Izabel. Apprentissage scolaire et vie quotidienne: l’exemple de deux écoles - famille agricole au Brésil. Revue Française de Pédagogie, Paris, n.160, p. 51-61, juillet-août- septembre 2007.
GALVÃO, Izabel. Cenas do cotidiano escolar: conflito sim, violência não. Petrópolis: Vozes, 2004. 230p.
GALVÃO, Izabel. Frontières du monde scolaire et reconnaissance de la diversité: réflexions à partir de la Guyane. Revue l’Orientation Scolaire et Professionnelle, Paris, 36, n 1, p. 71-81, mars 2007.
GALVÃO, Izabel (dir). Le pouvoir d’agir des habitants: arts de faire, arts de vivre. Paris: Téraèdre, 2019. 188 p.
GORDO, Nívea. História da Escola de Aplicação da FEUSP (1976-1987). A contribuição de José Mario Pires Azanha para a cultura escolar. 2010, 220p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, SP, 2010.
GORDO, Nívea. Escola de Aplicação da FEUSP: relatório de atividades. Estudos e Documentos, São Paulo, v. 18, p. 7-46, 1981.
HALBWACHS, Maurice. La mémoire collective. Paris: Presses Universitaires de France, 1968.
HARAWAY, Donna. Manifeste cyborg: et autres essais: sciences, fictions, féminismes. Paris: Exils, 2007. 333 p.
LA TAILLE, Yves de. O Erro na Perspectiva Piagetiana. In: Aquino, Julio Groppa (Org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997. p. 25-44.
MAINARDES, Jefferson. A escola em ciclos. Fundamentos e debates. São Paulo: Cortez, 1981. 120 p.
MATALUNA, Mariana B. A Escola de Aplicação da Universidade de São Paulo: um caso bem sucedido de ensino médio público. Perspectiva, Florianópolis, v. 37, n. 4, p. 1018-1039, out/dez 2019.
MONCEAU, Gilles. Transformar as práticas para conhecê-las: pesquisa-ação e profissionalização docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 467-482set./dez. 2005.
OLIVEIRA, Zilma Ramos. Avaliação da aprendizagem e progressão continuada: bases para a construção de uma nova escola. Revista de Estudos e Avaliação Educacional, São Paulo, p. 7-12jul./dez., 1998.
TODOROV, Tzvetan. La mémoire devant l'histoire. Terrain, Paris, set. 1995, p. 101-112, Disponível em: http://journals.openedition.org/terrain/2854. Acesso em: 09 set. 2021.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
