Traces of women's education in the 19th century: what do women's artifacts and their everyday uses tell us?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v10i00.20197

Keywords:

Female artifacts, Women's Education, 19th century

Abstract

This is a review of the e-book “Women and Education in the 19th Century: Artifacts and Sensitivities”, released in November 2024 by the publisher of the State University of Ceará – EdUECE. The work is an offshoot of the virtual exhibition of the same title, available for access since May 2022. The publication consists of a dictionary of entries in which the characteristics and everyday uses of 70 objects related to the female universe are presented. Belonging to private collections, the collection portrayed in the work contributes to research on nineteenth-century female education and reinforces the importance of preserving the educational heritage linked to formal and informal instructional settings. The entries were written by 73 authors linked to important Brazilian and foreign teaching and research institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciana Borges Patroclo, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

    Professora Adjunta do Departamento de Ciências Sociais e Educação (DCSE) da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ.

References

ARAÚJO, Marta Maria de. Caderno Escolar. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.43-46.

BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro. Instrumentos Médicos. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.143-146.

ERMEL, Tatiane de Freitas. Álbum de fotografias. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.22-24.

FARIA, Lia. Luva. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.163-164.

FRANCISCO, Ana Cristina Borges López M. Piano. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.195-199.

FURTADO, Alessandra Cristina. Estojo Escolar. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.125-128.

JACQUES, Alice Rigoni. Sombrinha. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.244-245.

JIMÉNEZ, Ana Maria López. Prólogo. In: DOMINGUÉZ, Pablo Álvarez (Coord.); VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Patrimonio histórico educativo em femenino: memorias y materialidades escolares. Gijón (Asturias) - ESP: Ediciones Trea, 2024.

MAIA, Marilyn Alves. Tesoura de Parteira. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.260-264.

MONÇÃO, Vinicius. Cartas de Luto. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.66-68.

ORLANDO, Evelyn de Almeida. In: Porta Veneno. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.217-221.

REZZUTTI, Paulo. Espevitadeira. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024.p.106-107.

SANTOS, Heloisa Helena Meirelles dos. Verascópio. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024.p.273-283.

SATHLER, Alessandro; ÁVILA, Izabel Cristina Galiaço. Chave. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.81-86.

SILVA, Fernando Rodrigo dos Santos. Prendedor de Papel. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024.p.222-225.

VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Mulheres professoras na literatura de folhetim no Brasil oitocentista: destino de prêmio ou castigo? Historia de la Educación, n.43, v.1, p.127-143, dez.2024. Disponível em: https://doi.org/10.14201/hedu2024127143 . Acesso em: 25.dez.2024.

VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Apresentação. In: VASCONCELOS, Maria Celi Chaves et.al. Mulheres e Educação no Século XIX: Artefatos e Sensibilidades. Fortaleza: EdUECE, 2024. p.11-13.

Published

2024-12-29

How to Cite

PATROCLO, Luciana Borges. Traces of women’s education in the 19th century: what do women’s artifacts and their everyday uses tell us?. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024012, 2024. DOI: 10.20888/ridphe_r.v10i00.20197. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/20197. Acesso em: 12 dec. 2025.