Abstract
This article presents performance art as an artistic making whose novelty lies in the specific way in which it is realized: through a flow of interactions between artists, audiences, producers, public policies and, especially, in non-traditional art spaces (streets, public spaces in general). The realization of the performance corresponds, in the article, to its sustaining in a duration as a live event. Photographic records of this process are part of the text. The empirical information was gathered during fieldwork in Bahia (Salvador, Lençóis and Porto Seguro) and Brasília. From the theoretical point of view, the argumentation is aligned with the new developments in the sociology of art, which shows insufficiencies in relation to the object treated, which led the research to thoughts from outside the area, in sociology itself, in anthropology and in philosophy, in what the latter has recently offered as resources to the social sciences.
References
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010
FOSTER, Hal.After the White Cube. In: London Review of Books, London, v.37, no 6, 2015
GARFINKEL, H. Studies in Ethnomethodology. NJ: Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1967
GARFINKEL, H. On the Origins of the Term ‘‘Ethnomethodology.’’ In: TURNER, R. (Ed.), Ethnomethodology. Harmondsworth: Penguin, p. 15–18, 1974.
GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Editora Perspectiva, 1987
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.
GOFFMAN, E. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston, Northeastern University Press, 1986
GOFFMAN, E. Comportamentos em Lugares Públicos: Notas sobre a organização social dos ajuntamentos, Petrópolis: Vozes, 2010
HEINICH, N. The Glory of Van Gogh: an anthropology of admiration. Princeton : Princeton University Press, 1996
HEINICH, N. A sociologia da arte. Bauru-SP: EDUSC, 2001
HEINICH, N. As reconfigurações do estatuto de artista na época moderna e contemporânea. Revista Porto Arte: Porto Alegre, v.13, n.22, 2005
HEINICH, N. A arte contemporânea exposta às rejeições: contribuição a uma sociologia dos valores. In: Observatório No 12, São Paulo: Itaú Cultural, 2011
HEINICH, N. Práticas da arte contemporânea: uma abordagem pragmática a um novo paradigma artístico. In: Sociologia&Antropologia, Rio de Janeiro Vol. 04, No 2, 2014, pp. 273-390.
LATOUR, Bruno. On technical mediation - philosophy, sociology, genealogy. In: Common Knowledge, v. 3, n. 2, 1994, p. 29-64.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria Ator-Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.
LATOUR, Bruno. Investigacion sobre los modos de existencia. Buenos Aires: Paidos, 2013.
LATOUR, Bruno. Uma sociologia sem objeto? Revista-Valise, Porto Alegre, v. 5, n. 10, 2015.
MARTINS, Daniela Félix. Perseguindo as Contingências: Uma proposta metodológica para a análise do espetáculo de palhaço. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012
MARTINS, Daniela Félix. A novidade da Performance Art: Explorações em sociologia associativa. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017
MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MEDEIROS, Maria Beatriz de. Aisthesis: estética, comunicação e comunidades. Chapecó: Argos, 2005.
MEDEIROS, Maria Beatriz de. Grafias de Bia Medeiros, 2014. Disponível em: <http://grafiasdebiamedeiros.blogspot.com.br/2014/05/composicao-urbana-surpreensao-e.html> Acesso em: 20 de mai. 2015
SANSI-ROCCA, Roger. Art, anthropology and the gift. London: Bloomsbury, 2015.
STENGER, Isabelle. The cosmopolitical proposal. In: LATOUR, B. and WEIBEL, P (eds) Making Things Public: Atmospheres of Democracy. Cambridge MA: MIT Press, 2005a, 994-1003. STENGER, Isabelle. Introductory notes on an ecology of practices. Cultural Studies Review, Vol. 11, No1, 2005b, pp.183-196.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Daniela Félix Martins, Meigle Rafael Alves