Banner Portal
Un esprit impartial et les plus beaux paysages: Considérations à propos de la répercussion des images de l´album Brésil Pittoresque, de Victor Frond et Charles Ribeyrolles, dans les critiques de 1861: Considerações acerca da repercussão das imagens do álbum Brasil Pitoresco, de Victor Frond e Charles Ribeyrolles
PDF (Portuguese)

Keywords

Victor Frond (1821-1881)
Charles Ribeyrolles (1812-1860)
Art
Brazil
19th century
Photography

How to Cite

SILVA, Maria Antonia Couto da. Un esprit impartial et les plus beaux paysages: Considérations à propos de la répercussion des images de l´album Brésil Pittoresque, de Victor Frond et Charles Ribeyrolles, dans les critiques de 1861: Considerações acerca da repercussão das imagens do álbum Brasil Pitoresco, de Victor Frond e Charles Ribeyrolles. Revista de História da Arte e da Cultura, Campinas, SP, n. 13, p. 93–108, 2021. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15387. Acesso em: 22 oct. 2025.

Abstract

The main theme of this article is the analysis of the repercussion of the book-album Brazil Picturesque (1859-1861), by Victor Frond and Charles Ribeyrolles, through the texts published on the period’s newspapers. This work had a huge repercussion because of the themes approached and because of the critical approach regarding Brazilian society. The press
emphasized the political past of its authors and the liberal character of the publication. Positive comments were also given to the clear and technical quality of the lithographs. These set of
images, amply made public, gained an autonomy from the book and motivated formal innovation, which showed up to be important to the period’s painters and photographers.

PDF (Portuguese)

References

CANELAS, Letícia Gregório. “Franceses ‘quarante-huitards’ no império dos trópicos (1848-1862). (Dissertação de mestrado), UNICAMP, IFCH, (Prof. Dr. Cláudio Henrique de Moraes Batalha), Campinas, 2007.

CHIARELLI, Tadeu. “História da Arte/História da fotografia no Brasil – século XIX: algumas considerações.” São Paulo, Revista Ars, v. 6, 2005. Disponível em: http://www.cap.eca.usp.br/ars6/chiarelli. pdf; acesso 02/07/2008.

Diário do Rio de Janeiro, 12 de outubro de 1861. Seção Comunicado: Comentários da Semana.

FERREZ, Gilberto, A fotografia no Brasil: 1840-1900. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1985.

FROND, Victor; RIBEYROLLES, Charles. Brasil Pitoresco. Rio de Janeiro: Typographia Nacional; Paris: Lemercier, 1859-1861.

Machado de Assis no centenário das comemorações, Diário do Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.machadodeassis.unesp.br/ diariorj.php. Acesso em 05/06/2009.

MEIRELLES, Victor. “Photographia” In BRASIL. Exposição Nacional. Relatório da Segunda Exposição Nacional de 1866, publicado [...] pelo Dr. Antonio José de Souza Rego, 1o secretário da Commissão Directora. Rio de Janeiro: Typ. Nacional, 1869, 2ª parte.

MEIRELLES, Victor. “Relatório da II Exposição Nacional de 1866.” Boletim do Grupo de Estudos do Centro de Pesquisas em Arte & Fotografia do Departamento de Artes Plásticas ECA-USP, São Paulo, no 1, 2006.

MENDONÇA, Bernardo de. Manuel Antônio de Almeida – Obra dispersa. Rio de Janeiro: Graphia, 1991. Correspondência de Manuel Antônio de Almeida, datada de 13 de junho de 1861.

PÁDUA, José Augusto. Um sopro de destruição: pensamento político e crítica ambiental no Brasil escravista (1786-1888). 2 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

SEGALA, Lygia. Ensaio das luzes sobre um Brasil Pitoresco: o projeto fotográfico de Victor Frond. (Tese de doutorado), Universidade Federal do Rio de Janeiro, (Prof. Dr. José Sérgio Leite Lopes), Rio de Janeiro, 1998.

SEGALA, Lygia. Prescriptive Observation and Illustration of Brazil: Victor Frond’s Photographic Project (1857- 61). Portuguese Studies, Volume 23, Number 1, 15 March 2007. Disponível em: http://findarticles.com/p/articles/mi_6748/is_1_23/ai_n28437190/ ?tag=content;col1; acesso 15/06/2009.

SILVA, Maria Antonia Couto. “Imagens de permanência: considerações acerca do álbum ‘Brasil Pitoresco’ de Charles Ribeyrolles e Victor Frond.” Campinas, Revista de História da Arte e Arqueologia, no 8, jul. a dez. de 2007. Disponível em: http://www.unicamp.br/ chaa/rhaa/revista08.htm; acesso 03/07/2009.

TURAZZI, Maria Inez. Poses e Trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo (1839/1889). Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

VASQUEZ, Pedro. D. Pedro II e a fotografia no Brasil. Rio de Janeiro, Index, 1985.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture