Banner Portal
Agnaldo dos Santos and the Abdias do Nascimento’s museu de arte negra
PDF (Portuguese)

Keywords

Agnaldo dos Santos
Abdias do Nascimento
Museu de arte negra (MAN)
Teatro experimental do negro (TEN)

How to Cite

CORRÊA, Gabriela Caspary. Agnaldo dos Santos and the Abdias do Nascimento’s museu de arte negra. Revista de História da Arte e da Cultura, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 117–135, 2022. DOI: 10.20396/rhac.v3i1.16106. Disponível em: https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/16106. Acesso em: 17 oct. 2025.

Abstract

The purpose of this work is to collaborate with the deepening of the critical reception of the sculptor Agnaldo dos Santos (1926-1962), establishing contact between his production and the formation of the Museu de Arte Negra (MAN), idealized by Abdias do Nascimento (1914-2011). The constitution of the MAN collection was characterized by the attempt to bring together works that were premised on aesthetic standards of African origin. The purpose is to observe the diversity of intentions within the scope of Agnaldo dos Santos' aesthetic choices in his artistic practice and the formation of the MAN collection.

PDF (Portuguese)

References

ACERVO de arte negra para museu. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, n. 22938, 14 jan. 1968, p. 2.

ARTES plásticas: concurso “Cristo de cor”. Correio da Manhã, RJ, n. 19036, 19 abr. 1955, p. 14 (1º Caderno).

AUSÊNCIA do teatro negro nas comemorações do IV centenário de São Paulo. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 9565, 8 jan. 1954, p. 8 (Primeira Seção).

BARATA, Mário. A escultura de origem negra no Brasil. Brasil - Arquitetura Contemporânea, Rio de Janeiro, n. 9, 1957, p. 51-56.

BARATA, Mário. Agnaldo dos Santos: Operário... e escultor. Diário de Notícias, n. 10389, 19 set. 1956, p. 2 (Segunda Seção).

BEVILACQUA, Juliana Ribeiro da Silva Beyond the Revealed Unconscious: Agnaldo Manoel dos Santos as the Protagonist of his Own Art, Critical. Journal of African Art History and Visual Culture, v. 9, 2015.

BEVILACQUA, Juliana Ribeiro da Silva. Agnaldo Manoel dos Santos ou la subversion de la modernité consentie. Brésil(s): Sciences humaines et sociales, n. 19, 2021 (Dossier - Le populaire et le moderne : l'art brésilien, 1950-1980. Trad. Stéphane Chao.) https://doi.org/10.4000/bresils.9234

BEVILACQUA, Juliana Ribeiro da Silva. Agnaldo Manuel dos Santos: a conquista da modernidade. 1ª ed. São Paulo: Almeida e Dale Galeria, 2021.

CASTRO, Maurício Barros de; SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Abdias do Nascimento e o Museu de Arte Negra. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 3, n. 3, p.174-189, set. 2019. DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4235.

CATÁLOGO da II Bienal de São Paulo, 1953. Disponível em: http://www.bienal.org.br/publicacoes/4391. Acesso em: 29 jun. 2022.

CONDURU, Roberto. Necessidade urgente (ainda oportuna?) Mário Barata, arte, afro-brasilidade. In: Pérolas Negras – primeiros fios: experiências artísticas e culturais nos fluxos entre África e Brasil. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.

CORRÊA, Gabriela Caspary. A Petite Galerie, Franco Terranova e o circuito de arte no Rio de Janeiro, 1954-1988. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Artes, RJ, 2018.

CORREIO da Manhã, Rio de Janeiro, n. 18793, 2 jul. 1954, p. 10 (1º caderno).

CRISTO de côr. Correio da Manhã, RJ, n. 19042, 26 abr. 1955, p. 14, (1º Caderno).

DIÁRIO de Notícias, Rio de Janeiro, n. 8596, 28 out. 1950, p. 2 (Segunda Seção).

NASCIMENTO, Abdias (Org.). O Negro Revoltado. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982 (1968).

NASCIMENTO, Abdias. A Arte Negra. Museu voltado para o futuro. Galeria de arte moderna (GAM), Rio de Janeiro, n. 15, p. 44-45, 1968 (b).

NASCIMENTO, Abdias. Arte Afro-Brasileira um espírito libertador. In: ABDIAS Nascimento: um espírito libertador. Catálogo da exposição (MAC Niterói, 13 abr. - 18 ago. 2019). Apoio: IPEAFRO. Niterói: Niterói Livros, 2019. Disponível em: https://issuu.com/institutopesquisaestudosafrobrasile/docs/abdias_miolo_final_web3. Acesso em: 29 jun. 2022.

NASCIMENTO, Abdias. Carta aberta a Dacar. In: O BRASIL na mira do pan-africanismo. Salvador: Edufba, 2002.

NASCIMENTO, Abdias. Cultura e estética no Museu de Arte Negra. Galeria de arte moderna (GAM), Rio de Janeiro, n. 14, p. 21-22, 1968 (a).

NASCIMENTO, Abdias. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. Brasília: Fundação Cultural Palmares/OR, 1980.

NASCIMENTO, Abdias. Teatro experimental do negro: trajetória e reflexões. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, abr. 2004. https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100019

TEATRO Experimental do Negro. [S.l., 12 jul. 1955]. 16p. Disponível em: https://ipeafro.org.br/acervo-digital/documentos/man-documentos/cristo-de-cor-1/. Acesso em: 29 jun. 2022.

VALLADARES, Clarival do Prado, Agnaldo Manoel dos Santos: Origem e Revelação de um Escultor Primitivo. Revista Afro-Ásia, n. 14, 1983.

VALLADARES, Clarival do Prado. Sobre o comportamento arcaico brasileiro nas artes plásticas. Brasileiros e Seu Universo. Artes, Ofícios, Origens, Permanências. Rio de Janeiro: Editora MEC, 1974, p. 63.

VAN Gogh, Gauguin e Césanne Valorizaram Arte Negra. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 12859, 20 out. 1964, p. 7 (Primeira Seção).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Gabriela Caspary Corrêa