Abstract
Based on a comparison regarding the presence of women artists at the Museum of Modern Art in New York and the acquisition of works by Brazilian artists by the same institution, this article presents the trajectory of the work made by Lucy Citti Ferreira (São Paulo, 1911 - Paris, 2008), that was acquired by MoMA in 1942. It reflects on the ambivalences related to the lack of recognition of the artist, still little known to the Brazilian and international public, beyond her work as a model for Lasar Segall.
References
BARROS, Regina Teixeira de. O legado de Lucy Citti Ferreira. In: Lucy Citti Ferreira. Catálogo de exposição (Pinacoteca do Estado de São Paulo, 15 jun. 2013 - 19 out. 2013). São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2013.
BOWNESS, Alain. The Conditions of Success: How the Modern Artist Rises to Fame. Londres: Thames and Hudson, 1990.
CANDIDO, Antonio. A Revolução de 1930 e a Cultura. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 2, 4, p. 27-36, abril 1984.
CHIARELLI, Tadeu. O Novecento e a Arte Brasileira. Revista Italianística, n. 3, p. 109-134, 1995.
COTA JR., Eustáquio Ornelas. A Formação da Coleção Latino-Americana do Museu de Arte Moderna de Nova York: cultura e política (1931-1943). Dissertação (Mestrado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016, p. 40. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-09122016-152003/pt-br.php. Acesso em: 1 jul. 2025.
CUNHA, Olívia Maria Gomes da. Sua alma em sua palma: identificando “raça” e inventando a nação. In: PANDOLFI, Dulce. Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1999, p. 262.
DUNCAN, Carol. The modern art museum: it’s a man’s world. In: Civilizing Rituals: inside public art museums. New York: Routledge, 1995.
DUNCAN, Carol; WALLACH, Alan. The Museum of Modern Art as Late Capitalist Ritual: An Iconographic Analysis. Marxist Perspectives, n. 4, 1978.
FABRIS, Annateresa. Portinari, pintor social. São Paulo: Perspectiva, 1990.
FERREIRA, Lucy Citti. “Sou jovem, estudo, procuro, luto…”. Bellas Artes, Rio de Janeiro, n. 28, set. 1937.
HEINICH, Natalie. Le triple jeu de l’art contemporain: sociologie des arts plastiques. Paris: Les Éditions de Minuit, 1998.
JOÃO DAS ARTES. 1º Salão de Maio. Bellas Artes, Rio de Janeiro, n. 26-27, ago. 1937.
LOURENÇO, Maria Cecília França. Operários da Modernidade. São Paulo: Hucitec/EDUSP, 1995, p. 35.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo Moderno: Margherita Sarfatti e a Pintura Italiana no Acervo do MAC USP. São Paulo: Alameda, 2017.
MARTINS, Luis. Em S. Paulo com Lucy Citti Ferreira. Vamos Lêr!, 14 mar. 1940, p. 17-20.
NASTARI, Danielle Misua. A gênese da coleção de arte brasileira do MoMA: a década de 1940, Portinari e artistas seguintes. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-07032017-102630/pt-br.php. Acesso em: 1 jul. 2025.
PERRY, Gill. Women Artists and the Parisian Avant-Garde: 1900 to the late 1920s. Manchester: University Press, 1995.
POLLOCK, Griselda. The missing future: MoMA and modern women. In: SCHWARTZ, Alexandra (org.). Modern women: women artists at the Museum of Modern Art. New Tork: The Museum of Modern Art, 2010.
POLLOCK, Griselda. Vision and Difference. Routledge: London, 1988.
ROJZMAN, Nuria Peist. El proceso de consagración en el arte moderno: trayectorias artísticas y círculos de reconocimiento. Materia, n. 5, p. 17-43, 2005.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Modernas em museus: uma consagração tardia. In: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (org.). História das mulheres, histórias feministas. Vol. 2 - Antologia. São Paulo: MASP, 2019.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Mulheres artistas: nos salões e em toda parte. São Paulo: Galeria Arte132, 2022.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Mulheres modernistas: estratégias de consagração na arte brasileira. São Paulo: Edusp/Fapesp, 2022.
THE MUSEUM OF MODERN ART ARCHIVES. Lincoln Kirstein Papers, Série I, pasta G, mai-jun. 1942 apud
TOLEDO, Carolina Rossetti de. As doações Nelson Rockefeller no acervo do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte), – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-29012016-105805/pt-br.php. Acesso em: 1 jul. 2025.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Configurações Sophia Faustino Freiria de Sousa