Abstract
This article focuses on the painting called Three Women (1940) by the German artist, naturalized Italian, Massimo Campigli (1895-1971), which belongs to the collection of the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP). Visual aspects of the artwork will be discussed in addition to the results obtained by non-invasive analysis, with spectroscopic techniques of X-ray fluorescence by energy dispersion (ED-XRF), Raman and imaging. All analyzes were carried out with portable equipment, from the Laboratory of Archaeometry and Applied Sciences to Cultural Heritage (LACAPC) of the Institute of Physics of the University of São Paulo, in the museum.
References
BARBAROUX, Vittorio E.; GIANI, Giampiero. Arte italiana contemporanea. Pref. di Massimo Bontempelli. Milão: Gráfico S. A. [1940].
CAMPIGLI e gli etruschi: una pagana felicità. Catálogo de exposição. Milão: Silvana editoriale, 2021.
CAMPIGLI, Massimo. Nuovi Scrupoli. Turim: Umberto Allemandi, 1995, p. 124.
CAMPIGLI, Massimo. Oggi. Milão, 29 dez. 1966.
CAMPIGLI, Massimo. Scrupoli. Veneza: Cavallino, 1955, p. 32-33.
CAMPIGLI, Nicola; WEISS, Eva, WEISS, Marcus, Archives Campigli Saint-Tropez. Campigli. Catalogue raisonné. Milão: Silvana Editoriale, 2013.
CARDAZZO, Carlo. Campigli a Venezia. L’Etrusco di Firenze. Milano Sera, Milão, 2 set. 1953.
CARRIERI, Raffaele. Campigli. Il Re delle donne. Epoca, ano XVIII, n.875, 2 jul. 1967, p. 37.
CARRIERI, Raffaele. Con un ritratto dell’artista. In: RUSSOLI, Franco. Campigli: Artisti Italiani Contemporanei. Milão: Ed. Del Milione, 1965.
CORGNATI, Martina. L’ombra lunga degli etruschi. Echi e suggestioni dell’arte del Novecento. Monza: Johan & Levi, 2018.
FRANCHI, Raffaello. Massimo Campigli. Scene Illustrate. Florença, mai. 1949.
I maestri della pittura contemporanea in Italia. Época. Milão, 19 jul. 1959.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves (org.). Classicismo, realismo, vanguarda: pintura italiana no entreguerras. Catálogo de exposição. São Paulo: MAC USP, 2013.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Pintura italiana do entreguerras nas Coleções Matarazzo e as origens do acervo do antigo MAM: arte e crítica de arte entre Itália e Brasil. 2015. Tese (Livre Docência em História da Arte) - Museu de Arte Contemporânea, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. doi:10.11606/T.32.2015.tde-22052015-132206. Acesso em: 2 fev. 2023.
MASSIMO Campigli. Milão: Hoepli, 1931, p. 7.
POLDI, Gianluca. Appunti sulla tecnica pittorica degli Italiens de Paris. In: FERRARIO, Rachele. René Paresce: Campigli, de Chirico, de Pisis, Savinio, Severini, Tozzi: italiani a Parigi. Bolonha: Bononia University Press, 2017.
RAMBALDI, Simone. Massimo Campigli e i Ritratti Funerari Romani. Bollettino D’arte, n. 22-23, (Série VII), abr-set, 2014.
SIRONI, Mario. Manifesto della Pittura Murale. La Colonna. Milão, dez. 1933. p. 11-12.
WEISS, Eva. Massimo Campigli. Kunst aus Obsession. Tese (Doutorado) - Faculdade de Ciências Humanas, Universidade de Basel, 2015. Disponível em: https://edoc.unibas.ch/79499/. Acesso em: 25 nov. 2022.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Renata Dias Ferraretto Moura Rocco, Márcia de Almeida Rizzutto, Júlia Schenatto, Juliana Bittencourt Bovolenta
